måndag 16 november 2009

Ska jag eller ska jag inte?

Jag får väl sälla mig till dem som måste prata svininfluensa. Jag är så TRÖTT på att höra detta eviga tjatande för jag tillhör dem som rycker på axlarna åt alla influensor som härjar varje år. Alla andra sjukdomar också för den delen. Blir man sjuk så blir man sjuk anser jag. Risken att dö är ju ändå rätt liten... Just i år måste jag välja: Spruta eller inte spruta? Varför måste jag välja?? Tycker inte alls om att ta sådana beslut. Men eftersom jag inte är "rädd" för att bli sjuk så har jag sagt nej till vaccinet hela tiden. Fram tills jag fick papper hem i postlådan förra veckan. Barnen blev erbjudna vaccination i skolan för länge sedan och när vi fick papper om det var det ingen som visste något om biverkningarna. Då kändes det mer skrämmande med en spruta än själva svininfluensan. Men nu vet jag inte längre. Jag är riktigt kluven. Chansen för barnen att vaccineras är förbi ( nåja det kanske skulle gå att ordna om man ville ) men nu måste JAG bestämma mig. Det skulle ju vara lite av dubbelmoral om jag tar sprutan men inte barnen... Usch! Varför kan man inte bli tvingad i stället? Och med mitt just nu urkassa immunförsvar skulle säkert en vaccination slå knock-out på mig. Det skulle jag inte orka med... Men samtidigt är det ju faktiskt inte bara för min egen skull utan lika mycket för andras skull. Jag är ju inte den som stannar hemma för minsta lilla snörvel ( för då skulle jag ha varit hemma i 8 veckor nu... ) och man kan ju hinna smitta hur många som helst under tiden. Kvittar nog hur man gör - det kan bli fel vilket som. Känner jag mig själv rätt så kommer denna veckan att gå utan att jag tar tag i saken och sen slipper jag tänka mer på det. Får hoppas att jag redan fått min beskärda del av sjukor denna hösten!

4 kommentarer:

  1. Söt bild! : )

    kramis/anneli

    SvaraRadera
  2. Att vaccinera eller inte vaccinera? Det är frågan!

    Problemet är bara det att vi inte vet svaret förrän efteråt, om ens då. Själv tänker jag låta vaccinera mig även om jag vet att jag riskerar att få influensaliknande symtom och må skit ett par dagar. Detta ställer jag i relation mot risken att bli sjuk under en längre tid och med följdsjukdomar, som trots allt kan vara rätt besvärliga. Men det är ju inte alla som blir sjuka även om de låter bli att vaccinera sig, säger många och det är ju sant. Låter man bli att vaccinera sig och blir sjuk, ja då vet man att man borde ha vaccinerat sig. Om man däremot vaccinerar sig och inte blir sjuk så vet man inte om det är vaccinet som gjort nytta eller om man inte har blivit utsatt för smitta, men då får man väl försöka se det positivt och inbilla sig att tack vare att jag vaccinerade mig så slapp jag bli sjuk. Då kan det kännas lättare att man mått skit några dagar.

    När det gäller pågarna, som inte har blivit vaccinerade, så får vi verkligen hoppas att de klarar sig undan influensan och ju fler som vaccinerar sig desto mindre blir ju smittrisken och då ökar ju chansen att de inte ska bli smittade. Du kan ju också försöka undersöka möjligheten att få dem vaccinerade i efterhand OM du nu skulle besluta dig för att en vaccination vore att föredra!

    Med andra ord får du försöka väga för- och nackdelar mot varandra och ta ett aktivt beslut innan veckan har gått. När du väl fattat beslutet så kan du släppa funderingarna för då har du ju gjort ett aktivt val.

    LYCKA TILL
    //Pappa

    SvaraRadera
  3. Vad klok pappa du har!!!! Ja, visst kan du ändra din vad gäller killarna, det är bara att ringa skolsköterskan eller vårdcentralen så löser det sig nog!

    Kramen

    SvaraRadera
  4. Nu är det gjort! Bestämde mig för att köra ner till vårdcentralen och fråga vad de tyckte om att jag vaccinerade mig trots att jag har hosta ännu. Läkaren sa att det inte var någon fara eftersom jag inte hade feber... Jäkla skit - då var jag ju tvungen att ta den. Så helt plötsligt satt jag där i väntrummet med en nummerlapp i handen. Men det gick bra! Fick ju t.o.m. kaffe och kaka som de "tvingade" i mig... Och så träffade man lite känt folk också. Nu ska jag bara komma fram till hur jag ska göra med barnen.

    SvaraRadera