onsdag 18 november 2009

Gamla minnen

Satt och funderade på gamla barnprogram, julkalendrar och andra kära minnen från barndomens dagar. Vilken massa fantastiska program vi växt upp med om man jämför med dagens ofattbart våldsamma, stela och fruktansvärt tråkiga tecknade serier. Pokemon, Bakugan, Ben 10 och alla sådana där japanska manga-teckningsstilar. Förstår mig inte alls på dem. Har väl heller aldrig brytt mig om att förstå dem. De tilltalar mig inte alls. Jag vill ha Trolltyg i Tomteskogen med Fjant, jag vill ha Humle o Dumle i kapten Bäckdahls skafferi, Drutten och Gena, Anita och Televinken men framförallt de tre äpplen höga blå smurfarna. Tror nog att jag skulle kunna tralla med i Hallonsaft och andra visor fortfarande. Som jag älskade/älskar smurfarna! Vill ha repris på tv!
Julkalendrar kan jag inte minnas så många. Tror att jag nog sett de flesta fram till 13 års ålder men att jag inte direkt kan komma ihåg om de varit just julkalendrar eller bara vanliga barnprogram. Albert & Herbert kommer jag ihåg i alla fall! De var ju urkul!
Har några frågetecken som ni kanske kan hjälpa mig att räta ut. Julkalender eller "bara" barnprogram?

* Teskedsgumman
* Från A till Ö ( med Hedvig och Ugglan )
* Något som handlade om små troll på en gård..?
* Någon som bodde i en svamp ( kanske samma som ovan? ) och sov i en konservburk..
* Fem myror är fler än fyra elefanter
* Visst har Staffan och Bengt gjort något barnprogram?
* Lillstrumpa och Syster Yster ( jag var nog på gränsen till för gammal då )
* Vilse i pannkakan tror jag bestämt något hette.

Kan nog hålla på och rabbla hela natten men det räcker så här. Hoppas få svar på lite titlar och vad det var för typ av program. Så hjälp mig lite nu, tack!

8 kommentarer:

  1. Det första som poppar upp är Hedvig och Ugglan. Jag stod i kassan på ICA och du satt i shoppingvagnen.Plötsligt sa du till mannen som stod framför oss - Du liknar Hedvigs uggla. Ibland ville man bara byta kö. Det var kanske inte dessa minne du ville ha?
    Kram
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Trolltyg i tomteskogen var bra!!!!! den skulle jag vilja se igen!!

    Haha, rolig kommentar mamma!!!! Den kan kanske komma till användning någon gång :)

    Vilse i pannkakan kommer jag inte ihåg, men Ingvar säger att det har fördärvat en hel generation.... vi har faktiskt den på DVD om du vill se den :)

    Men jag är lite osäker på om dessa verkligen har varit som julkalendrar... teskedsgumman var väl och Albert & Herbert var julkalender.. jo, men lillstrumpa & syster yster med väl!? Jaja, kanske fler som har bättre kom ihåg... jag gillade Toffelhjältarna :)

    kramen

    SvaraRadera
  3. Nu rasslade det till i bloggarna! :-)

    Trolltyg i tomteskogen kan du få låna av mig! (har väl inte varit julkalender, men brukar nog visas kring jul)
    Från A till Ö - ingen julkalender, men kul!
    TROLLTIDER!! Bästa julkalendern genom tiderna! Om JAG får bestämma...
    Staffan och Bengt... Herrejisses! De tosingarna hade jag alldeles glömt bort! :-)
    5 myror... Kalasprogram! Det där när man får se en bild på nå't gulligt eller gott eller what ever och sen ett ord som skrivs med raka, fina bokstäver, sakta, sakta, i vitt undertill och som till slut läses upp av ett barn, har Måns lånat till "Cirkus Möller" :-) Riktigt roligt!

    SvaraRadera
  4. Det fanns väl en trevlig julkalender med Johannes Brost (med någon tant, Sif Rudd?) där de förklarade stjärnbilder. Har ett svagt minne att vi flyttat ner tv:n till källaren vilket var himla exotiskt på den tiden. //Brorsan

    SvaraRadera
  5. Trolltider har vi nog på DVD ALLA avsnitten hemma. Där har du ett par timmmars sysselsättning. Trolltyg i tomteskogen har vi på VHS!

    Kram Jenny S

    SvaraRadera
  6. * Teskedsgumman/ Barnprogram...
    * Från A till Ö ( med Hedvig och Ugglan )Barnprogram...
    * Något som handlade om små troll på en gård..? trolltyg i tomte skogen..och det var julkalender..
    * Någon som bodde i en svamp ( kanske samma som ovan? ) och sov i en konservburk..
    Trasan och banarne..det var jätte bra..Barnprogram..
    * Fem myror är fler än fyra elefanter
    Barnprogram och julkalender...
    * Visst har Staffan och Bengt gjort något barnprogram? Som ovanstående, både och..
    * Lillstrumpa och Syster Yster ( jag var nog på gränsen till för gammal då ) Både och...
    * Vilse i pannkakan tror jag bestämt något hette.
    med staffan Westerberg, endast barnprogram, det räckte för att straffa en hel generation, men nu när jag tänker efter så kanske den var en julkalender..det är inte konstigt att man är som man är...

    Hjälpte detta dig..??? Kram Ingela

    SvaraRadera
  7. Tack för alla svar! Verkar som jag kan låna ihop några av dem och då kanske det klarnar och blir någon aha-upplevelse!?
    Barnprogrammet om stjärnbilder hade jag helt glömt men nu blev jag ju påmind.
    Vilse i pannkakan ja - har nog oxå hört något om att den inte var speciellt barnvänlig. Kan inte alls komma ihåg vad den handlade om, så det hade varit kul att få se vad var som var så hemskt. Kanske därför man är som man är, haha!
    Kanske kan jag hitta något på youtube?

    SvaraRadera
  8. Stjärnhuset hette det med stjärnbilderna. Älskade att an fick klistra på stjärnbilderna på kalendern och så var det en historia som förklarade varför stjärnbilden hamnat på himlen. Mycket pedagogiskt. Vi som är uppvuxna med all denna pedagogik måste vara supersmarta ( :

    SvaraRadera