söndag 22 november 2009

Facebook...

Denna veckan ska jag utföra ett experiment. Eller ett test kanske man ska kalla det? Jag är, precis som många andra, fast i facebook-fällan. Åtskilliga gånger varje dag är jag där inne o kollar allt som händer med mina nära vänner, ytliga vänner, familj och andras vänner. Från det att jag kommer hem efter jobbet är jag inloggad tills jag går och lägger mig. Helt tosigt för jag får ju ingenting gjort! "Ska bara kolla lite"....
Det lustiga med facebook är att ju mer aktiv man själv är desto mer är där att göra. Om man kommenterar andras status och uppdaterar sin egen status ofta så är det många som kommenterar tillbaka och det måste man ju svara på.. Herregud! Det finns ju förstås en del roliga applikationer som man låååånga stunder kan sysselsätta sig med; spel, quizzer och sånt. Beroendeframkallande.
En del av mig tycker att facebook är positivt. Man hittar gamla vänner som man inte sett på många år. Man pratar med folk som man normalt aldrig pratar med. Det är så lätt att skicka ett litet "hej, hur är det?" på chatten. Såna som man ALDRIG skulle bara lyfta luren och ringa till. Världen öppnar sig på nåt enkelt sätt.
Det finns såklart mycket negativt också. Dels att det snor en hel del tid och dels att man ibland vet LITE för mycket om folk. Jag kan t.o.m. känna avundsjuka ibland: "Jaha, ska den träffa den? Varför inte jag?" osv. Skickar man ett mail till någon som inte svarar trots att man ser att de är Online så börjar man fundera på varför han/hon inte svarar och inbillar sig en massa strunt.
Alltså ska jag denna veckan klara mig helt utan Facebook! Hur det ska gå vet jag inte. Men jag vet att det finns så mycket jag borde göra istället för att sitta o glo på datorn hela kvällarna. Vindruvorna i uterummet måste beskäras, det ska julpyntas, storstädas, handlas julklappar, putsas fönster osv. I kväll lämnar jag barnen och sen ska det fejas hela veckan lång!!! Börjar med julhandlandet i morgon - Ullared väntar :-)
Så till er som är kvar på facebook - jag kommer tillbaka! Troligtvis till helgen.

3 kommentarer:

  1. MMM, håller helt med. Facebook snor FÖR mycket tid.
    Jag ska se om jag oxå kan hålla mig ifrån denna veckan.
    Jag är ju helt lost på Mah jong spelet. Tävlar ju lite mot Malin Sandsjö, det är hur kul som helst. Men det finns ju annat man kan göra i sitt hem och med familjen istället.
    Trevlig fb-fri vecka till oss då då. hihi

    ha det bra

    SvaraRadera
  2. Lycka till säger jag då... ;)
    KRAM Jenny S

    SvaraRadera
  3. Inga barn och ingen FB... Kan tänka mig att du nästintill har abstinens nu! ;-) Good luck! Du kan ju alltid kolla med din kära mamma om inte apoteket har nå'n typ av tuggummi för er som vill ta er ur ert FB-beroende!
    Kramis!

    SvaraRadera