tisdag 15 december 2009

Första snön

Idag traskade barnen och jag upp i byn för att köpa en gran. Det blev en riktigt stilig en. Och för en gångs skull inte för stor heller. Barnen bar den hela vägen hem och vi klädde den direkt. Den blev så fin så fin så fin. Årets färger blev röd/guld med lite inslag av handgjorda smällkarameller och annat "fint" från skolan. En hel del choklad hängde vi också i den och nu får vi se om barnen har ärvt mitt beteende vad gäller sånt... När jag var liten och det var julafton var de flesta chokladklockorna redan uppätna. Måste ha varit tomten som smugit omkring där på nätterna?!
Nu känns livet mycket enklare och jag ser fram emot julen och nyår, men jag kan inte låta bli att tänka på vad vi gjorde för ett år sedan. Lussefirande i vita lakan o 30 graders värme. Visumresa till Kuala Lumpur. Hemma på Lanta igen på lillejulafton som vi firade med Månssons hos Kenneth o Frida. Niklas vurpa på moppen med sårig tå som följd. Vår första thaikurs avklarad. En halvmeter hög plastgran som vi klädde så fint och långa sköna bad i hav och pool. Och nu tittar jag ut och ser att marken är vit. Barnen är ute och rullar sig i första snön och jag har inte hjärta att kalla in dem bara för att de ska sova. Det gäller att passa på för vem vet hur länge vi får behålla snön.

3 kommentarer:

  1. Ljuvligt! Så mysigt ni ser ut att ha det med färdigklädd julagran och allt! Jag tänkte köpa mig en granner gran till helgen. Måste bara ha lite "kläder" till den oxå...
    Jaa du... Det är inte utan att jag nästan blir lite tårögd när jag tänker tillbaka på förra julen. Så annorlunda! Och helt fantastisk! FAN så gött det var, Maria! Tänk om man kunde göra om det! Kramis

    SvaraRadera
  2. Det är riktigt. Njut av stunden och även av alla fina minnen ni har. Det blir kanske inte barnen som kommer att äta chokladen,tomten kanske?

    Kram
    /Mamma

    SvaraRadera
  3. Ja du, visst är det allt lite kontrast mot förra julen!!! Men denna julen verkar också till att bli mysig. En vit jul blir det nog med!!

    Fin blev granen er, vår är nu också på plats, mysigt!!!

    Kram kram

    SvaraRadera