lördag 24 oktober 2009

Prisjämförelser

Får nästan ångest varje gång det är dags att handla. Om det så är mat eller kläder till barnen eller om man ska ut och festa... Fasiken vad dyrt allting är här! Jag har inte riktigt vant mig vid de svenska priserna utan tänker fortfarande lite thai. Där åt man en supergod och alldeles lagom stor lunch för 8 kr. En flaska vatten kostade 1 kr. Båttaxi över till Lanta Noi kostade 2 kr.
I förrgår besökte jag en nybyggd mataffär i Skurup och blev överlycklig när jag hittade en god frukt, rambutan, som jag åt massor i Thailand. Jag plockade ihop några stycken i en påse och betalade för dem och allt det andra i korgen. När jag kom tillbaka till jobbet och kollade kvittot höll jag på att smälla av! De kostade 129 kr/kilo!!!! I Thailand kostade de 7 kr/kilo PLUS att de är mycket saftigar och godare där. Köpstopp!
Vintern närmar sig och därmed också dags att uppdatera barnens vintergarderob. Själv får jag gå i gamla paltor i år. So what? Stövlar/kängor och rejäla jackor ska inhandlas snarast. Suck. Varför ska de växa så mycket varje år?
Ut och festa gör man ju knappt längre. Att ta sig in till Malmö är ju inga problem. Värre är det när man ska hem... då är det taxi som gäller och det är ju billigt?!?! En gång tog vi taxi hem från Blentarp. 500 kr och då skämdes taxichaffisen när vi kom till Slimminge så han stängde av taxametern då...
Nä tacka vet jag Thailand i just jämförelsen av priser. Där behöver man ju heller inga vinterjackor :-)

1 kommentar: