torsdag 22 oktober 2009

När jag blir stor...

För många år sen hade jag vitt skilda drömmar om vad jag ville bli när jag blev stor. En vecka var det flygvärdinna, en annan vecka veterinär och en tredje vecka stod stridspilot överst på önskelistan. Yrke man kan "ta på". Något konkret och specifikt. Nu sitter man här 36 år gammal och är ingenting. En kontorsnisse som vänder papper hela dagarna. Jippi. I många år har jag trivts bra med det och lagt ner kraft och energi på det, men på sista tiden har det liksom mest känts dött att gå till jobbet. Allt man gör där känns meningslöst. Det är svårt att få nya arbetsuppgifter som man kan växa med eftersom ingen släpper vidare sina arbetsuppgifter. Själv är bäste dräng... Det gnälls hit och dit om att det "pratas" för mycket. Man får alltså inte längre vara social. Det som kallas frihet under ansvar har bara sopats under mattan och gör att det faktiskt inte längre är kul att gå till jobbet. Så mina tankar går nu tillbaka till tonåren där man stod och skulle bestämma sig för vilken väg man skulle gå. Should I stay or should I go? Man kanske skulle skola om sig? Det kan väl inte vara för sent? Jag har ju trots allt 30 år kvar att jobba, om jag har hälsan i behåll förstås. Men vad vill jag bli?
En liten dröm som jag har är att få jobba på ett sjukhus. Alla kontakter jag någonsin haft med ett sjukhus har varit positiva. Det ser så mysigt ut att få gå omkring i en vit rock och inneskor i långa och rena och vitmålade korridorer. Jag älskar att se på tv när det opereras! Det är ju riktigt fascinerande att se hur kroppen kan behandlas. Jag har aldrig någonsin jobbat eller ens praktiserat inom vården och kanske är det en falsk illusion jag byggt upp. Det är väl också därför jag tvekar. För OM jag skulle skola om mig och sen märker att det inte alls är något för mig - vad gör jag då? Jag är väl lite för feg för det antar jag och det lär nog stanna vid en dröm. Dessutom krävs det en del att sätta sig i skolbänken igen - både mod, kraft och ekonomi. Just nu har jag inget av det.

8 kommentarer:

  1. Hej Maria, du vet inte vem jag är, men var iallafall en av många som följde er tid i Thailand. Till din drömm, jag jobbar som underskötersak på sjukhuset i Lund, kan bara säga att det är inte så glamoröst som det kan se ut utifrån, men jag älskar att gå till mitt jobb. Kan inte komma på något negativt, jo det skulle vara lönen då, att säga om mitt jobb. Ha en skön helg, Anne

    SvaraRadera
  2. Maria,man ska följa sin dröm....det gjorde jag!
    Lycka till Kram Kroon

    SvaraRadera
  3. Hej Maria
    Vad vänta du på? Kom igång, kan du lära dig Thai, fixa du också ett job innom vården. Janne´s syster är presis blivit färdig som sjukskötarska, hon jobbade som svetser innan. Min mamma gjorde sin utbildning då hon var 35 år, hade en barnmorskastuderende som började när hon var 42 och, och, och...........
    Kram Monika

    SvaraRadera
  4. Mmmmmm! Det behövs positiva människor inom vården! Pröva! Det är ju ingen återvänsgränd... man kan ju alltid skola om sig! Du är ju duktig!!! Det som behövs är VILJA!!!

    SvaraRadera
  5. Under en period ville du bli reseledare. Du var och är bra på språk.
    /Mamma

    SvaraRadera
  6. Varför inte juridik? Mäklare? Revisor? Jurist? Advokat? Jag minns när du kom hem från biblioteket med Sveriges Rikes Lag under armen.
    /Mamma

    SvaraRadera
  7. Jo det minns jag också, men kan inte komma ihåg att jag läste ett enda ord i den... Den var bara häftig för att det var den största boken de hade på biblioteket! Så njaa.. nog inget för mig.
    Men tack för alla tips. Kul att höra olika synpunkter och jag får väl ta mig en funderare. Det är ju det där med lönen... den är ju rätt så viktig.
    Kram på er alla!

    SvaraRadera
  8. Ja du Maria, det är bara för dig att bestämma dig för något, sedan pluggar du till det!! Jag gjorde ju det och det är nåt utav det roligaste jag gjort, mycket kul att plugga som vuxen!!

    Vården... ja, där har jag ju varit... inte mycket till lön som någon annan skrivit här, men man får göras en insats för någon som är sjuk och det är värt mycket det med!

    Visst är det tufft många gånger ekonomiskt, men då får man ta ett litet extrajobb så drygar man ut kassan :) Jag har ännu inte fått något nytt jobb med det jag läst, men jag söker och ingen kan ta ifrån mig de kunskaperna jag skaffat mig!

    Lycka till!
    Kramen

    SvaraRadera