onsdag 6 januari 2010

Kroppsligt underhåll

Såhär dagarna efter nyår så har det slagit mig hur viktigt det är att ta hand om sin kropp. Jag är absolut inte den mest fåfängda människan på jorden, förmodligen tvärtom, men varje gång jag varit på gymmet, på promenad eller helt enkelt bara varit lite mer aktiv än vanligt så mår jag så BRA! Det händer nåt märkligt i kroppen när man rör på sig. Man borde vara trött efter 1,5 timmes löpning/styrketräning men faktum är att jag har otroligt svårt att somna de kvällarna just för att jag blir så pigg.
Min träning går i första hand inte ut på att bygga muskler eller gå ner i vikt. Tanken är egentligen att fördela min vikt lite annorlunda på kroppen och att få lite bättre flås, därav löpbandsträning, plus att det är skönt att få rensa huvudet från jobbets alla påfrestningar. Skulle man sen råka tappa bort ett kilo eller två så är det ren bonus... För hur jag än ser ut, rent kroppsligt, så känner jag mig... hmm... rätt ord? Tillfreds kanske? Jag kan hitta kläder som passar utan större ansträngning ( inte som efter graviditeterna ) och jag kan röra mig utan att bli andfådd. Visst finns det daller på kroppen vilket jag märker av särskilt när sommaren närmar sig och det är dags att köpa bikini. Men va faaaan har det för betydelse?!? Min kropp mår bra och den uppskattar alla små uppgifter jag ger den. Som gymträning, långpromenader, skrubbande av badrum och ja t.o.m. när jag dammsuger. Rörelse! Och det är riktigt skönt att promenera till jobbet istället för att ta bilen. Det jobbiga är att stiga ur sängen lite tidigare än vanligt!!
Perfekt kropp kommer jag aldrig att få hur jag än jobbar med den så därför har jag bestämt mig för att göra så gott jag kan för att den inte ska förfalla helt. Jag har ju trots allt fött två barn och jag kan ju alltid skylla på det ;-)
Så - ta hand om er! Livet kan vara lite längre om man sköter det på rätt sätt!

3 kommentarer:

  1. Men VISST är det fantastiskt kul OCH skönt att röra på sig!! Man mår verkligen så mycket bättre både på utsidan och insidan! Heja dig!
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Japp, jag hänger på det kroppliga underhållet. Körde lite pilates idag. Vad sjutton finns det för bra magövningar om man vägrar situps? Hmm, google nästa. En starkare mage och rygg skulle inte vara helt fel för min hållning.

    Maria, som nu fullständigt lagt ner julbloggen ( : Det får väl bli en annan blogg så småningom.

    SvaraRadera
  3. Testa yoga för där tränar man minsann hela kroppen. Ser rätt lätt ut men det är det ICKE. Man flåsar rätt bra efter ett pass! Jobba på!

    SvaraRadera